Klankbordgroep Elektromagnetische Velden opgeblazen!

Eindhoven, 4 oktober 2014

De kogel is door de kerk! De belangrijkste maatschappelijke organisaties die mensen en instituties bewust willen maken van de gezondheidsrisico's van mobiele communicatie, StopUMTS, NIBE en NPS, hebben hun vertrouwen in het Kennisplatform Elektromagnetische Velden opgezegd en zijn uit de daarmee verbonden Klankbordgroep gestapt; zie: Kennisplatform Elektromagnetische Velden & Gezondheid
Het Kennisplatform EMV staat bij insiders bekend als een construct van de overheid dat systematisch de gezondheidseffecten van Elektromagnetische straling ontkent en wordt daarom ook wel "bliksemafleider" of "ontkenningsplatform" genoemd. De combinatie van Kennisplatform en Klankbordgroep werkt als een effectieve doofpotconstructie. In de klankbordvergaderingen wordt sinds 2007 elk half jaar veelvuldig stoom afgeblazen door de organisaties die de risico's van emv bespreekbaar willen maken maar hierin is, ondanks de vaak uitgesproken goede bedoelingen en beloften, nauwelijks vooruitgang geboekt. Daarom hebben NIBE, StopUMTS en NPS, in feite de harde kern van de betogers voor meer openheid en duidelijke en onpartijdige voorlichting, hun deelname aan de Klankbordgroep beëindigd. Hiermee is in feite het fundament onder de Klankbordgroep weggevallen.

Het wegvallen van het fundament onder de Klankbordgroep komt voor het Kennisplatform EMV op een zeer ongunstig moment. Ondanks het feit dat de Staatssecretaris in 2010 bij verlenging van het Kennisplatform EMV heeft aangegeven dat dit Kennisplatform na 2014 niet verlengd zou worden, is in de afgelopen maanden volop gelobbyd om de activiteiten alsnog doorgang te laten vinden. De legitimatie hiervoor, als die er al was, is met het opstappen van NIBE, StopUMTS en NPS volledig weggevallen.

Meer informatie over dit onderwerp is te vinden op bovenstaande link naar de website van StopUMTS.

Informatie over de werkwijze van het Kennisplatform EMV is o.a. te vinden in ons Kennisbericht 2013-4, op Kennisbericht-2013-4.pdf

Uiteraard zijn ook de bestuurders van NIBE, StopUMTS en NPS, respectievelijk Prof Dr Ir Michiel Haas, Dr Leendert Vriens en Drs Ing Jan van Gils bereid hun beslissing verder toe te lichten.

Met vriendelijke groeten,
Peter van der Vleuten